Målad, tonsatt och nyanserad

Ibland är det som om att vissa händelser i livet målar en helt ny färg i människans hjärta.
En färg som inte fanns där förut.
En färg som inte går att beskriva.
Känner bara att det är något nytt.

Ibland är det som om att vissa händelser i livet lägger en ny ton till livsmelodin.
En ny tonart som inte fanns förut. (s-moll kanske...den känner inte världen till...)
En ton som inte går att beskriva.
Det bara låter på ett annat sätt.

Ibland är det som om att vissa händelser i livet ger ögat en helt ny nyans.
En skiftning som inte fanns förut.
En nyans som inte går att beskriva.
Den som ser kommer att ana både smärta och vemod.

Målad, tonsatt och nyanserad.

Samma som då.

Men anna(n) ändå.

Verket ur värken



Dagens hjältinna

I en och samma gatukorsning i Jerusalem har hon suttit i 21 år och tre veckor.

Där samlas "Kvinnor i svart" vaje fredag för att protestera mot Israels ockupation.

"Stoppa ockupationen" står det på hebreiska på Annas plakat.

Judiska, israeliska, europeiska, palestinska, muslimska och kristna kvinnor sitter tillsammans i gatukorsningen.

Texterna på plakaten är på engelska, hebreiska och arabiska.

Anna plirar och säger "tur man börjar bli lite lomhörd..."
okvädningsorden som haglar ur förbipasserande bilar är inte några vänliga ord.

Judinnan Anna är hundra år gammal.

Det här är hennes sätt att protestera, sitta kan jag ju göra menar hon.

I en gatukorsning i Jerusalem.

Varje fredag.

I 21 år och tre veckor.

För fred.

Hon är dagens hjältinna!



Gästspel 4

Idag predikade vår pastorsadjunkt Håkan Tapper i gudstjänsten. Här är hans predikan! Dock i en kraftigt beskuren version för att rymmas på bloggen. Välkommen som gästbloggare Håkan!

Är det inte rätt provocerande att så här på den internationella kvinnodagen möta den här berättelsen om den kananeiska kvinnan, vi ska titta lite närmare på den! (Matt 15:21-28)


Tre gånger avvisar Jesus den kananeiska kvinnan när hon bönfaller honom om hjälp!


Första gånger tiger han bara. Matteus skriver utan ett ord av förklaring: "Han gav henne inget svar".


Andra gången antyder han att hon är diskvalificerad från hjälp bara för att hon råkar tillhöra fel folkgrupp: "Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk."


Tredje gången kallar han henne indirekt för hund: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna."


Varför plågar han henne så?
Och varför är det ingen av lärjungarna som visar lite civilkurage och ingriper till hennes försvar?
Hörru Jesus, fattar du inte att kvinnan behöver din hjälp!
Tvärtom vill de köra iväg henne: "Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar."


På ena sidan har vi två kvinnor, en mor och hennes sjuka dotter. De befinner sig i ett tydligt underläge eftersom flickan är svårt sjuk och mamman är förtvivlad.


På andra sidan har vi ett gäng unga, friska och starka män, och de behandlar henne med vad man skulle kunna uppfatta som förakt - nedlåtande och överlägset.


Gång på gång blir hon avvisad och förödmjukad.


Och kvinnan gör vad kvinnor genom årtusendena fått lära sig om och om igen: hon tar en massa skit!


Hon finner sig i att hennes underläge utnyttjas, hon ödmjukar sig, hon närmast kryper inför de här männen.


Det som stör könsmaktsordningen är att hon faktiskt inte blir tyst, hon slutar inte utan fortsätter att bönfalla och hon t o m dristar sig till att svara Jesus när hon parerar hans hundliknelse med orden: "Nej, men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord."


Och så får hon av Jesus det omdöme som han inte ens ger de mäktigaste prästerna i landet - han säger att hennes tro är stark!


Kvinnan visar en stark tro när hon accepterar att Jesu primäruppgift är att hjälpa det judiska folket, men att hon är förvissad om att hans makt är så stor att den räcker till henne också. Det enda hon begär är smulorna som annars skulle gå till spillo. Hon vill inte ta brödet från barnen, för henne räcker det med brödsmulorna.


Men texterna visar också att det behövs en särskild ingrediens i livet för att den starka tron ska bli uppenbar. Det behövs motstånd!


Som för denna kvinna som tre gånger avvisas av Jesus. Motstånd och upprepat motstånd - det verkar behövas för att den starka tron ska kunna visa sig just stark. Jag tror att han förutsåg att en mamma inte skulle ge sig förrän hennes dotter fått hjälp!


Jag tror att Jesus visste att kvinnan bar på en stark tro, han visste att hon skulle klara provet. Han vet vilka oerhörda krafter som kan välla fram från en mamma när hon kämpar för sitt barn.


Men vi kan ställa frågan till oss själva och till det motstånd vi möter: är vi beredda att kämpa och lita till att vi bär på en tro som bärs av en Gud som förmår bära allt!


Idag är det internationella kvinnodagen och hur kopplar man kvinnors kamp för sina rättigheter till den kananeiska kvinnan. Tja, för det första så handlar det, i likhet med kvinnan i evangelietexten om att göra sin röst hörd, att inte ge upp.


Lärjungarna ropar "säg åt henne att ge sig av, hon går ju bakom oss och ropar"


Det var det andra den kananeiska kvinnan fick utstå, men hon gav inte upp.


1977, tror jag, så antog FN en resolution, alltså en kraftfull rekommendation, för ett allmänt firande av en internationell kvinnodag.


I grunden handlar det om alla kvinnors rätt att delta i samhällslivets alla områden på samma villkor som oss män.


Även om det är en lång väg att gå innan detta mål är uppnått, så är vi förhoppningsvis snart framme där Jesus säger "din tro är stark, det skall bli som du vill".

Fast det sa ju Jesus redan för tvåtusen år sedan.

Nu gäller det väl bara att få vissa lärjungar att fatta poängen också.


Men nog finns det anledning att sända en tacksamhetens tanke till alla de kvinnor, som stått på barrikaderna, blivit fängslade, slagna, bespottade och förlöjligade, ja, t.o.m. dödade. Som har tagit personliga risker och stått upp för alla kvinnors rättigheter. Alla dom vars ansträngningar vi nu skördar, män och kvinnor tillsammans.


Det handlar om de som vågade säga ifrån, någon måste det.


Någon måste ta kampen och fortsätta tjata, ifrågasätta.

Någon måste våga ta personliga risker för att få fram något som förhoppningsvis blir till det bättre för alla.


Vi kan ställa frågan till oss själva och till det motstånd vi möter: är vi beredda att kämpa. Är vi beredda att lita till att vi bär på en tro som bärs av en Gud som förmår bära allt!


Kvinnokraft

Internationella kvinnodagen infaller idag, på en söndag, så då passade vi på att lyfta fram lite kloka kvinnor från Bibelns värld in i gudstjänsten!

Att våga säga nej och bevara sin integritet...

Esters bok i Gamla Testamentet inleds med en berättelse om en kvinna som vågar sätta mycket på spel genom att säga nej och inte göra någonting hon inte vill.

Det är gästabud hos kungen Xerxes och kungens vin flödade med kunglig frikostighet.

På den sjunde dagen, då kungen blivit upprymd av vinet befaller han att drottning Vashti ska föras till honom. Han vill att hon ska dansa för honom. Han vill visa upp henne, han vill låta alla se hennes skönhet, för hon var mycket vacker.

Men Vashti vägrar.

Kungen blir ursinnig, vreden brinner inom honom.

Ve och fasa! Skam på torra land!

Vidare i texten beskrivs vilken vånda kungen genomgår. Hon har inte bara trotsat honom...det kan ju sprida sig. Tänk om andra kvinnor följer hennes exempel...

"Drottningens handlinssätt blir bekant för alla kvinnor och får dem att  ringakta sina män och säga: Kung Xerxes skickade efter drottning Vashti, och hon kom inte!...då blir det försmädligheter och bråk utan ände"

Drottning Vashti förlorar drottningtiteln, men hon behåller integritet och stolthet. Då var det väl förmodligen värt det!

(Esters bok kapitel 1)



Guds vishet Sofia berättar om sin glädje och sin lek inför Gud

Ordspråksboken 8:22 ff är en underbar berättelse om Sofia...

"...då var jag som ett barn hos honom.
Jag var hans glädje dag efter dag
och lekte ständigt inför honom,
jag lekte i hela hans värld
och gladde mig med människorna"
(Ordsp. 8:30-31)

Härlig Gudsbild, härligt förhållningssätt till Gud, Härlig frimodighet...snacka om att ta plats!

Faraos dotter och Mose mor

Två kvinnor, två kulturer, två samhällsklasser...ändå möts de två kvinnorna i ett samtal. I en strävan att rädda ett barn. I en gemensam uppgift. Ett gemensamt uppdrag.

(2 Mos 2:8-10)

Det finns många. många fler kvinnor i Bibeln naturligtvis. En gång i tiden skrev jag en uppsats om dem. Får väl presentera fler en annan gång.

Ha en riktigt skön fortsatt söndag!

Anna

Still

En god vän var förbi med en bok igår. Tyckte att jag behövde läsa annat än en massa religiöst (!)

Jag fick boken "Still" Av Hassan Loo Sattarvandi.

En bok full av ilska, utanförskap, hat, misstro, hopplöshet och ett ganska stort mörker...ett vrål helt enkelt.

Jag förstår ingenting...måste be om att få en ordbok. Jodå...boken är skriven på svenska. Men på en svenska som inte jag kan eller behärskar. Ibland kan jag lista ut av sammanhanget. Ibland inte.

Två olika världar möts i min soffa när jag sitter uppkrupen och helt fängslad av boken. Två olika världar kraschlandar i varandra...så olika...så fruktansvärt olika...

Min värld och bokens värld.

Jag förstår ingenting...

Min trygga, skyddade och inboade värld. Där jag aldrig har hört de där orden...inte ens på TV. Där jag aldrig skulle komma på tanken att använda sådana ord till när jag pratar med människor...

Bokens råa, intensiva, hårda värld där de aldrig har hört orden som finns i min värld. Där de skulle förakta mitt språk, mitt sätt att prata...och jag deras.

Vi skulle stå mitt emot varandra, jag och bokens huvudpersoner, och bara stirra. Vi skulle inte förstå varandra...fast vi pratar svenska alla fem.
Skulle vi kunna mötas?
Eller skulle det ligga ett gruvligt tungt raster av fördomar och förakt för varandra och hindra mötet...ja, jag är rädd för det.
Vi och dom.
Du och jag.
Hemska tid...det är verkligen så.
Fast jag inte vill.

Bokens kapitel är skrivna i ett enda långt rasande flöde, utan punkter eller indragningar. Bara en sådan sak...så långt ifrån hur jag uttrycker mig korta meningar med mycket luft och punkter.
På det sätt som "Still" är skrivet på förstärks intensiteten och tempot.
Ja, jag får faktiskt andnöd när jag läser, för att det inte finns några ställen att andas på...kvävningskänslan är säkert också medveten från författarens sida. Skickligt!



Men känslan som boken vill förmedla...
Känskan av att stå still.
Låst läge.
Att gå i cirklar, att inte ta sig ur.
Att inte kunna bryta mönster, att det invanda blir något som begränsar.
Den känslan kan delas. Även om den inte skulle beskrivas på samma sätt av mig som för bokens huvudpersoner.
Den känslan hör inte till ras, kön, religion eller klass.
Den hör till människan.


"Sometimes. Sometimes it seems to stand still.
Like youre in a bag and you cant get out
and somebodys always telling you that it will get better with time
and time just seems to stand still and laugh at you and your pain..."
Citat ur Hubert Selby Jr.  "Requiem for a Dream" som inleder boken "Still"


Fascinerande och skrämmande. Läs!

RSS 2.0