Dagens hjältinna

I en och samma gatukorsning i Jerusalem har hon suttit i 21 år och tre veckor.

Där samlas "Kvinnor i svart" vaje fredag för att protestera mot Israels ockupation.

"Stoppa ockupationen" står det på hebreiska på Annas plakat.

Judiska, israeliska, europeiska, palestinska, muslimska och kristna kvinnor sitter tillsammans i gatukorsningen.

Texterna på plakaten är på engelska, hebreiska och arabiska.

Anna plirar och säger "tur man börjar bli lite lomhörd..."
okvädningsorden som haglar ur förbipasserande bilar är inte några vänliga ord.

Judinnan Anna är hundra år gammal.

Det här är hennes sätt att protestera, sitta kan jag ju göra menar hon.

I en gatukorsning i Jerusalem.

Varje fredag.

I 21 år och tre veckor.

För fred.

Hon är dagens hjältinna!



Kommentarer
Postat av: Jan Busk

Vilken hjälte!

2009-03-14 @ 21:43:35
URL: http://brolle.fjb.se
Postat av: Anonym

Ja, eller hur...jag blir alldeles varm i hjärtat och får tårar i ögonfransarna (om jag nu har några kvar...det är eld i naturen och korvgrillartider...) Hoppas, hoppas,hoppas att jag blir en sådan hundraåring;-)

2009-03-14 @ 22:13:01
Postat av: Börje

Hej Anna!

Bra blogg som alltid! Jag har tagit mig friheten att länka till din blogg från min....hoppas det är ok!?



B

2009-03-15 @ 18:38:15
URL: http://tankvart.diagnosis.se
Postat av: Anna

Självklart!

2009-03-21 @ 21:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0