Maria Magdalena och det röda ägget

Legenden säger att hon gav sig ut i världen för att berätta...
.
.
precis så som Jesus hade bett henne göra.
.
.
Ut i den osäkra verkligheten begav hon sig, rak i ryggen och med en dåres envishet och visshet.
Orädd och nyfiken.
Stolt och utvald.
.
.
Hon kom till Kejsaren på självaste årsdagen för Jesu uppståndelse.
På något sätt som  vi inte kan förstå tog hon sig in till Kejsaren och där fick hon berätta fritt och vitt om sina upplevelser
.
.
Men Kejsaren hånlog och skrattade åt henne.
"Skulle en man kunna uppstå från döden...för Guds kärlek till människorna och världens skull...och skulle denna människa vara son till en enda Gud"
Det var det fånigaste...
Så enfaldigt...
.
.
Kejsarens skratt rullar i stenvalven i palatset.
.
.
Så får han tag på ett ägg, håller upp det och säger till Maria Magdalena...
"Om allt du berättar för mig är sant så ska det här ägget färgas rött i min hand"
Ägget i Kejsarens hand byter sakta färg tills hela ägget färgats rött som blod.
.
.
Maria Magdalena ler
Nu är det hennes leende som ljudlöst smyger runt i stenvalven i palatset
Hennes sanning
Hennes berättelse rister i varje stenblock i Rom
.
.
Ägget har färgats rött som Jesu blod färgade världen röd
.
.
Än idag är röda ägg en tradition i den ortodoxa delen av kristenheten.
Jag har letet en ikon med Maria Magdalena och ett rött ägg i många många år nu men fortfarande inte hittat någon...men en dag så vet jag att jag kommer att ha en sådan ikon.
.
.
Legenden är fritt återgiven från berättelser jag bara hört mutligen...jag har broderat ut texten lite...den friheten tog jag mig:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0