Koltrasten

Vårnatten i Uppsala var ljummen...så där skön och frisk som bara en vårnatt kan vara...

...så jag sov med fönstret öppet.

Njöt av våren. Värmen. Friskheten.

Vaknade av att koltrasten nere i trädgården sjöng för mig. Bara för mig.

Koltrasten och hans vackra sång måste Gud ha skapat för att vi ska kunna vakna upp med ett leende på läpparna.

För att vi ska kunna möta dagen med hjärtat fullt av sång och liv...

...med leendet som förblir i själadjupet.

För att vi ska bäras genom dagen på lätta steg.




"Du är den sång om livet som jag glömde
den sanning jag förrådde dag för dag.
Jag svek mig själv; den spegel som jag gömde
bär dina dråddjup,  dina anletsdrag.
Kom närmare bliv kvar hos mig.
Det mörknar och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast
som sjunger timmen innan gryningen"

Ylva Eggehorn Sv.ps 717 - en av mina absoluta favoritpsalmer:-)



Lyssna på koltrasten:

http://www.seniornet.se/klubb/sundsvall/Fagel/koltrast.html

http://www.youtube.com/watch?v=Q0qsLDfzRzg&feature=related

Kommentarer
Postat av: Börje

hm....må vara fel att kalla koltrasten för "han"....tror jag :)

2009-04-02 @ 21:00:34
URL: http://tankvart.diagnosis.se
Postat av: Börje

Med tanke på koltrastens vackra sång tänkte jag mer i "hon"-termer....

2009-04-03 @ 16:18:26
URL: http://tankvart.diagnosis.se
Postat av: Jan Busk

Hej Anna! Visst är koltrastar underbara. Viste du att den kan härmas oxå. Vi hade en koltrast i Fläckebo som härmade diverse andra fåglar.

2009-04-03 @ 17:55:53
URL: http://brolle.fjb.se
Postat av: Anna

Ha ha Börje...just i fågelvärlden råkar hanarna sjunga vackrast! Å så finns det ju en och annan tvåbent, med gitarr nedanför fönstret, som sjunger sina vackraste kärlekssånger sådär som i sagorna...men någon sådan var det inte nedanför mitt fönster...det är jag alldeles säker på;-)



Jan - jag visste inte att just koltrasten kunde härmas...men jag vet andra som kan, bofinken är en fena på det med! Det finns ju till och med fåglar i naturen som börjat låta som mobiltelefonsignaler...ur led är tiden;-)

2009-04-03 @ 18:52:13
Postat av: tanten

Hej!

En kompis rekommenderade den här bloggen och det var en bra rekommendation!

Ser av ditt inlägg 8 mars att du har skrivit en uppsats om kvinnorna i bibeln. Det vore mycket intressant att få ta del av den.



Under tiden går jag ut och njuter av koltrasten och alla andra som vill sjunga för mig ...

2009-04-13 @ 08:47:56
Postat av: Anna

Hej tanten!

Ja visst kan jag skriva lite om kvinnorna jag skrev uppsats om men det kommer att dröja ett tag. Jag har lite visset med inspiration och lite visset med tid just nu...men jag återkommer! Kul att du gillar bloggen:-)Uppsatsen handlar om fem rådgivande kvinnor i Gamla testamentet som har oerhört inflytelserika positioner i samhället. Profetissan Hulda, Andebesvärjerskan i En-Dor, den visa kvinnan från Tekoa, en vis kvinna i Abel vid Bet-Hammaaka och Bat-Seba. Spännande va?

2009-04-13 @ 20:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0