Gratis, grace, gracias, grazie- grattis!

Nåd...hur i hela fridens dagar ska jag förklara det för barnen i söndagens gudstjänst...

Nåd...

det som bara är givet och givet och givet...om och om och om igen


utgivandet utan gräns

utgivandet utan krav

utgivandet utan tanke på gentjänst

det som är gratis, redan betalt, bara att ta emot


Från Gud till dig och dig och dig... och mig


Ingen slump att det spanska och det italienska språket har samma språklig rot i orden "nåd" och "tack"

gracia gracias grazia grazie

gratis - varsågod - tack

Amazing grace...oändlig nåd

Du är den utvalt lycklige mottagaren - grattis!


Jag frågade barnen om vänskap...vad kostar vänskap? Ingenting

Jag berättade om fröna som gror av ljuset som kommer med dagarna nu...vad kostar ljuset? Ingenting

Jag sa att jag har en så charmig talgoxe utanför fönstret som sjunger så intensivt att den överröstar stereon...vad kostar fågelsången? Ingenting



Så mycket av livets goda är gratis

bara att ta emot och bevara i sitt hjärta

bara att njuta

bara att öppna sitt hjärta och fylla på


Ja, bättre än så kan jag nog inte förklara...det får räcka så


När jag efter gudstjänsten kommer in i församlingshemmet för fika kommer ett av körbarnen springande mot mig och ropar glatt

"Anna! Det är inte bara fågelsången som är gratis! Fikat är också gratis!!!!"





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0